Volop belangstelling op inloopbijeenkomst Energiehub Twenterand
Op dinsdag 5 november vond er een inloopbijeenkomst plaats op het gemeentehuis in Vriezenveen. Dit moment was georganiseerd door Gemeente Twenterand, in samenwerking met Hydronex, Fieten Olie en H2 Hub Twente. Het doel was om inwoners, ondernemers en gemeenteraadsleden te informeren over de plannen voor de ontwikkeling van een energiehub. Deze zal worden gerealiseerd bij bedrijventerrein Oosterweilanden in Vriezenveen.
Tijdens de bijeenkomst lieten ongeveer twintig belangstellenden zich informeren en was er gelegenheid om vragen te stellen over de energiehub. Een waardevolle inloop met volop betrokkenheid van de aanwezigen. De middag vormt een eerste moment van communicatie over dit project. Het projectteam zal verdere opvolging geven aan de opmerkingen en vragen die tijdens de bijeenkomst zijn geuit.
Vragen en antwoorden
Hieronder volgt een overzicht van de vragen die zijn gesteld en opmerkingen die zijn gemaakt tijdens de inloopbijeenkomst.
Wat houdt een energiehub in? Wat wordt er ontwikkeld? De hub fungeert als een lokaal knooppunt in het energiesysteem waar energie op een slimme manier wordt uitgewisseld, omgezet en opgeslagen. In deze hub wordt lokaal opgewekte duurzame energie lokaal met lokale partijen uitgewisseld. Daarnaast neemt de energiehub tijdens periodes van veel energieaanbod zoveel mogelijk energie op, en fungeert deze als buffer tussen vraag en aanbod in tijden van beperkt energieaanbod. Via een efficiënte systeemintegratie sluiten we producenten en gebruikers van duurzame energie op elkaar aan en maken ze gezamenlijk gebruik van de energie-infrastructuur.
Uit welke onderdelen bestaat de energiehub? De fysieke componenten van de energiehub omvatten een waterstofproductiesysteem met een elektrolyser, batterijsysteem en waterstofopslag. Daarnaast wordt een mobiliteitssysteem gerealiseerd met een (waterstof)tankstation en een laadplein voor zowel personen- als vrachtverkeer. De aansturing van deze systemen verloopt via een geavanceerd Energie Management Systeem (EMS), dat zorgt voor een optimale benutting van de beschikbare energie.
Is het tank- en laadplein straks openbaar toegankelijk? Kunnen particulieren hier ook waterstof tanken? Ja, dit tank- en laadplein is openbaar toegankelijk en er kan waterstof getankt worden.
Welke decibellen worden er geproduceerd op het terrein en geeft dat ter plaatse van de Almeloseweg een probleem? Relevante geluidbronnen zijn de transportbewegingen van vrachtwagens (aanvoer brandstoffen en tanken), de waterstof compressor, de chiller, de bufferopslag, de pompen en de dispensers. Bij de productie van waterstof door middel van elektrolyse zijn het de elektrolysers, de drycoolers, de compressor cooling modules en de compressor modules die relevant geluidproductie veroorzaken naar de omgeving.
De dichtstbijzijnde woningen staan op respectievelijk 555, 580, 645 en 830 meter afstand. Omdat er geen woningen in de directe omgeving van de planlocatie staan, zijn er referentiepunten op 50 meter van de erfgrens opgenomen. Op basis van het akoestisch rapport is aangegeven dat op 50 meter van het plangebied de energiehub een langtijdgemiddeld geluidsniveau veroorzaakt van ten hoogste 55 dB(A) overdag, in de avond en ‘s nachts. Gezien de afstand tussen de bron en de dichtstbijzijnde woning (550 meter) kan worden uitgegaan dat dit geluidsniveau onder de standaard waarden (grenswaarden geluid) ligt en niet wordt overschreden.
Hoe wordt er omgegaan met veiligheid en vooral het explosiegevaar van de waterstofinstallatie? Het ontwerp voldoet aan de gestelde normen en richtlijnen. Dit ontwerp is ook getoetst door instanties die hier ter zake kundig op zijn, zoals de omgevingsdienst Regio Nijmegen en de brandweer Twente. Er is veel tijd gestoken om het ontwerp vanaf het prille begin zo in te steken dat alle partijen mee kunnen denken en toetsen op het gebied van veiligheid.
Waarom kiezen jullie voor waterstof als opslagmedium en niet uitsluitend voor batterijen? Waterstof maakt grootschalige en langdurige energieopslag mogelijk, terwijl batterijen vooral geschikt zijn voor kortetermijn opslag. Daarnaast kan waterstof gemakkelijk worden vervoerd en ingezet voor verschillende toepassingen, zoals mobiliteit en industriële processen.
Wie gaan er in de toekomst op waterstof rijden? Net zoals er nu verschillende brandstoffen worden gebruikt in de mobiliteit, verwachten we dat naast batterij-elektrische voertuigen ook waterstofvoertuigen een plek in de markt zullen krijgen. Waterstof is vooral geschikt voor zware voertuigen en situaties waarin langere laadtijden niet wenselijk zijn.
Andere zaken die tijdens de inloopbijeenkomst werden benoemd en besproken, staan hieronder toegelicht.
Tijdens de bijeenkomst werd besproken of er ook aandacht voor landschappelijk inrichting wordt gegeven. De initiatiefnemers zullen bij de vergunningaanvraag een landschappelijk inpassingsplan indienen waarin dit geborgd wordt.
Positief werd gereageerd op de mogelijke opslag en verwerking van energie binnen de energiehub. Dit is ook een belangrijke pijler onder het project: lokaal opgewekte energie kan lokaal of regionaal gebruikt worden. Bijvoorbeeld door dit direct af te zetten aan auto’s die laden of waterstof tanken. Of door bijvoorbeeld lokale/regionale bedrijven te voorzien van groene waterstof ten behoeve van hun productieprocessen.
Energiehub Twenterand
Energiehub Twenterand is een centrale locatie waar lokaal opgewekte duurzame energie wordt omgezet in waterstof en tijdelijk wordt opgeslagen in batterijen. Daarnaast zal er een laadplein worden gerealiseerd, waar zowel vrachtwagens als personenauto’s hun accu’s kunnen opladen en waterstof kunnen tanken. Dit project draagt bij aan de verduurzaming van de regio, speelt in op de problematiek rond netcongestie en geeft een antwoord op de toenemende vraag naar duurzame energiebronnen.
Lees hier meer over dit project